Lot samolotem nierzadko wiąże się z dużymi emocjami. Obecnie coraz częściej zdarza się, że rzeczą, z którą musimy się liczyć, jest możliwość strajku na lotnisku. Strajk może doprowadzić do znacznego opóźnienia lub nawet odwołania połączenia. W większości przypadków klientom linii lotniczych przysługuje odszkodowanie za lot. W jakich sytuacjach jednak nie należy nam się zwrot kosztów? Dowiedz się więcej!

Co mówi prawo?

Każda z linii lotniczych posiada swój własny regulamin bądź status, w którym opisuje dane zagadnienia. Kwestia strajków jest jednak uwzględniona w rozporządzeniu Unii Europejskiej, według którego klientom nie przysługuje odszkodowanie, gdy problemy z lotem były spowodowane nadzwyczajną okolicznością, której uniknięcie było po prostu niemożliwe. Co więcej, odnajdziemy zapis, że zwrot kosztów możliwy jest tylko wtedy, gdy to z winy przewoźnika nastąpiło opóźnienie bądź odwołanie lotu.

Kiedy odszkodowanie na lotnisku nie przysługuje?

Wynika z tego, że rzeczywiście nie zawsze będzie nam przysługiwało prawo do odszkodowania. Jeśli chcemy ubiegać się o zwrot, ale nie jesteśmy pewni, czy go dostaniemy, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju był doświadczony przez nas strajk. W przypadku, w którym protestował nie personel linii lotniczych, u którego kupowaliśmy bilety, a pracownicy samego lotniska, nie należy nam się odszkodowanie. Tak samo dzieje się w przypadku strajków przeprowadzanych przez osoby zatrudnione w ochronie lotniska czy kontroli bagażu. Co więcej, gdy chcemy kierować się wspomnianym wcześniej rozporządzeniem, trzeba wziąć pod uwagę fakt, że dotyczy ono wyłącznie lotów odbytych przez europejskie linie lotnicze bądź startujące z europejskiego lotniska. W przeciwnym razie nie mamy co liczyć na pozytywny wynik sprawy.

Kiedy dostaniesz odszkodowanie?

Co w sytuacji, w której powinniśmy dostać odszkodowanie? Świadomość tego, co w tej sytuacji należy zrobić, również może okazać się przydatna. Pamiętajmy, że o odszkodowanie możemy ubiegać się samodzielnie. Konieczne będzie wtedy zaznajomienie się z zasadami linii lotniczych, z których mieliśmy zamiar skorzystać, a następnie złożenie reklamacji. W niektórych bardziej skomplikowanych sytuacjach być może będzie trzeba rozpocząć procedurę prawną. W takich okolicznościach dobrze jest sięgnąć po profesjonalną pomoc. Kancelaria Brzoziewska Kędziora zaoferuje nam swoje wsparcie i doświadczenie, dzięki czemu korzystne rozwiązanie sprawy z pewnością stanie się możliwe. Wysokość odszkodowania może wynieść nawet do kilkuset euro, dlatego warto się o nie starać.

Rezerwując lot, warto znać prawa, jakie przysługują nam w razie strajku. Mimo powszechnego przekonania istnieją sytuacje, w których odszkodowanie na lotnisku nam się nie należy. Aby nie mieć przykrej niespodzianki, należy zaznajomić się z tą wiedzą już wcześniej. Dzięki temu będziemy wiedzieli, co zrobić w danej sytuacji.