Nawet gdy na zewnątrz panuje mróz i wieje przeraźliwy wiatr, nie możemy odpuścić sobie pracy. Warto jednak wiedzieć, że podczas zimy nasz pracodawca ma obowiązek zagwarantować odpowiednie warunki, które ułatwią przetrwanie tego trudnego czasu. Co musi zapewnić pracodawca zimą? Dowiedz się więcej!

Okres zimowy – ile trwa? 

Na początek należy określić, ile tak naprawdę trwa czas zimowy. Według przepisów praca zimą obejmuje okres od początku listopada do końca marca. W tym przedziale pracodawca musi stosować się do danych przepisów.

Jaka jest minimalna temperatura w miejscu pracy? 

Nikogo nie trzeba przekonywać, że niskie temperatury nie są niczym przyjemnym. Pamiętajmy jednak, że gdy w miejscu pracy temperatura spada poniżej dozwolonego poziomu, powinniśmy zainterweniować. Według rozporządzenia Ministra Pracy oraz Polityki Socjalnej z 1997 roku temperatura nie może spaść poniżej 14 stopni Celsjusza, za to w przypadku pracy biurowej nie może być to poniżej 18 stopni Celsjusza. Oczywiście, zdarzają się wyjątki, jak na przykład wtedy, gdy praca odbywa się w chłodni lub trudnych warunkach pogodowych – wtedy stosuje się dodatkowe rozwiązania. 

Jakie warunki do pracy zimą?

Pracodawca powinien zapewnić odpowiednią temperaturę w miejscu pracy. Jeśli ta nie jest wystarczająca, musi dodatkowo zagwarantować kilka istotnych elementów:

  • Jeśli pracownicy wykonują zadania na zewnątrz, narażeni na mróz i działanie wiatru, firma musi zagwarantować im w pobliżu miejsce, w którym będą mogli się ogrzać i na chwilę odpocząć przed mrozem. 
  • Konieczne jest również zaopatrzenie w odzież zmienną oraz przystosowanie przestrzeni, w której pracownicy będą mogli podgrzać sobie jedzenie bądź napój.
  • W przypadku prac fizycznych to firma musi przygotować posiłek regeneracyjny, który pozwoli podwładnym na odnowienie sił, a do tego doda energii do wykonywania dalszej pracy. 
  • Należy ponadto dopilnować, by otoczenie wokół firmy nie stwarzało zagrożenia – chodzi tu o systematyczne odśnieżanie chodnika i dróg, po których poruszają się pracownicy. 
  • Co więcej, okres zimowy powinien być czasem szczególnej ostrożności – niezbędne jest przestrzeganie pracowników przed upadkiem czy urazami i przeprowadzanie szkoleń z zakresu BHP. 

Okres zimowy stawia wiele wyzwań zarówno przed pracownikami, jak i przed pracodawcą. Niskie temperatury i niepogoda negatywnie wpływają na efektywność pracy. Jeśli więc mamy pod sobą podwładnych, zapewnijmy im odpowiednie warunki, w których będą mogli swobodnie wykonywać swoje obowiązki nawet podczas silnych mrozów.