Przedmiotowe zagadnienie wiąże się z licznymi wątpliwościami. W Polsce regulacje dotyczące promocji usług medycznych są jednak dość ścisłe i wyraźnie określają, jak może zachowywać się lekarz, aby przestrzegać obowiązujących zasad i unikać naruszeń etyki zawodowej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze przepisy prawne oraz podpowiadamy, na co powinien zwrócić uwagę każdy specjalista, który myśli o promowaniu swoich usług.
Co Kodeks Etyki Lekarskiej mówi o reklamie?
Obecnie reklama lekarza (i lekarza dentysty) jest zabroniona przez Kodeks Etyki Lekarskiej (dalej: ,,KEL’’). Specjaliści w tej dziedzinie nie mogą wykorzystywać swojego wizerunku w reklamie, ani brać udziału w działalności reklamowej, zachęcającej pacjentów do wyboru zarówno określonych usług, jak i produktów. Jednakże od 1 stycznia 2025 roku przyjęte zostanie nowe brzmienie Kodeksu Etyki Lekarskiej, a pewne zasady ulegną zmianie.
Dozwolone działania
Warto jednak pamiętać, że przepisy w przedmiocie reklamowania się lekarza znajdują się nie tylko w KEL, ale również w innych aktach prawnych. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej wskazuje, że lekarz może udostępniać informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, ale nie mogą one mieć cech reklamy. Co to oznacza? Przekazywane wiadomości nie mogą stanowić zachęty, ani próby nakłonienia do skorzystania z określonych świadczeń zdrowotnych. Nie mogą zawierać też żadnych obietnic, ani danych dotyczących skuteczności, czasu leczenia, czy jakości wykorzystywanego sprzętu. Zabronione jest też uwzględnianie cen i sposobu płatności – z pewnymi wyjątkami. Mogą być one podane na stronie internetowej praktyki zawodowej oraz w formie telefonów informacyjnych.
Zakres informacji, które mogą być podawane do wiadomości publicznej, wskazuje uchwała nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 roku. Wśród ujętych w uchwale informacji, oprócz podstawowych danych, można uwzględnić m.in. specjalizacje, umiejętności z zakresu poszczególnych, wąskich dziedzin medycyny, czy uprawnienia do udzielania określonych świadczeń zdrowotnych.
Naruszenie zakazu reklamy – konsekwencje prawne
Naruszenie przepisów prawnych o reklamowaniu się przez lekarza może wiązać się z dotkliwą odpowiedzialnością, w pierwszej kolejności na płaszczyźnie dyscyplinarnej – jednak to nie wszystko. Naruszenie zakazu reklamy poszczególnych usług jest wykroczeniem, wskazanym w art. 147a § 2 Kodeksu wykroczeń. W niektórych sytuacjach lekarz, który reklamuje swoje usługi, naruszając prawo lub dobre obyczaje, może podlegać też odpowiedzialności na podstawie ustawy o nieuczciwej konkurencji.
Choć niektóre postanowienia Kodeksu Etyki Lekarskiej ulegną wkrótce zmianie, to nadal lekarzy będą obowiązywać pewne ograniczenia, które mają na celu ochronę pacjentów i zachowanie wysokich standardów. Każdy lekarz planujący promocję swoich usług powinien dobrze zapoznać się z obowiązującymi regulacjami i w razie potrzeby korzystać ze wsparcia prawnego.