AI ACT, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji) formalnie obowiązuje już od 1 sierpnia 2024 r.

Formalnie, bo jego stosowanie zostało rozłożone w czasie.

  • Od 2 lutego 2025 r. obowiązują przepisy dotyczące zapewnienia w organizacji kompetencji w zakresie sztucznej inteligencji oraz przepisy dotyczące zakazanych praktyk.
  • Od 2 sierpnia 2025 r. natomiast stosujemy przepisy dotyczące modeli AI ogólnego przeznaczenia swoje stosowanie rozpoczynają te dotyczące kar, zarządzania, organów notyfikujących oraz poufności.
  • W całym zakresie AI ACT rozpocznie swoje stosowanie od 2 sierpnia 2026 r.

Kiedy przedsiębiorcy powinni zacząć się przygotowywać na wdrożenie AI ACT we własnej organizacji? Najlepiej jak najszybciej. 

Nie dlatego, że zostało mało czasu, ale z uwagi na coraz większe wykorzystywanie sztucznej inteligencji na świecie. Dla przykładu można wskazać Open AI, czyli twórcę słynnego Chat GPT, którego ilość aktywnych użytkowników w sierpniu mogła wynosić nawet 700 milionów tygodniowo. W Polsce, liczba aktywnych użytkowników tego rozwiązania wynosi natomiast ponad 9 milionów (źródło: https://itreseller.pl/chatgpt-to-juz-nie-ciekawostka-nowy-raport-pokazuje-kto-i-jak-uzywa-ai-w-polsce/ ).

Mając na uwadze powyższe, przedsiębiorca, w szczególności przedsiębiorca prowadzący działalność regulowaną lub przetwarzający dane osobowe na dużą skalę, powinien ustalić zasady wykorzystywania sztucznej inteligencji wewnątrz organizacji.

Co należałoby przede wszystkim uregulować w wewnętrznej procedurze?

  • Gwarancje posiadania kompetencji (np. ustalenie obowiązkowych szkoleń z zakresu AI)
  • Zasady wdrażania nowych rozwiązań informatycznych wykorzystujących sztuczną inteligencję
  • Monitoring wykorzystywanych u danego przedsiębiorcy systemów informatycznych, wykorzystujących sztuczną inteligencję
  • Zasady ochrony danych firmowych, w tym danych osobowych
  • Zakazane praktyki i działania niepożądane w danej firmie
  • Role wewnątrz organizacji w zakresie AI
  • Zabezpieczenia 
  • Inne, w zależności od profilu działalności.

Kancelaria posiada doświadczenie w zakresie sztucznej inteligencji. W ramach naszych usług świadczymy m.in. usługi polegające na:

  • przeprowadzaniu szkoleń prawnych/compliance (także w bankach i w podmiotach nadzorowanych)
  • tworzeniu regulacji wewnętrznych 
  • tworzeniu i opiniowaniu umów, w tym umów na rozwiązania informatyczne wykorzystujące AI
  • wsparciu w zakresie prawa autorskiego.