Po całym roku ciężkiej i ambitnej pracy w końcu nadszedł czas na wymarzony urlop. Niektórzy wybierają wakacje organizowane na własną rękę, inni decydują się wyjechać z biurem podróży. Wydawać by się mogło, że druga opcja jest bardziej pewna i bezpieczna – w końcu to biuro dopełni wszystkich formalności i zapewni przelot w obie strony, hotel, a nawet transfer. Tylko co jeśli nie do końca wywiąże się ze swoich obowiązków, a drogie wakacje zamienią się w koszmar?
Reklamacja wakacji w biurze podróży
“Płacę, to wymagam” – powiedzenie, które budzi wiele kontrowersji, głównie ze względu na to, iż spora część osób nieco je nadinterpretuje. Trudno się z nim jednak nie zgodzić – klient ma oczywiście pełne prawo do tego, aby egzekwować wszystkie elementy zawarte w umowie i bez zawahania powinien zgłaszać wszelkie uwagi. Umowa podpisana z biurem podróży musi być jasna i czytelna. Jakiekolwiek informacje przekazywane w sposób ustny lub pisemny muszą być zgodne z prawdą i nie powinny wprowadzać klienta w błąd. Co w takim razie można zrobić, gdy któryś z elementów umowy z biurem został niedotrzymany lub klient nie został o czymś poinformowany? Gdy problem jest mały, warto zwracać uwagę na wszelkie niedogodności od razu – pokój z nieodpowiednim widokiem lub niedziałająca klimatyzacja to przykłady problemów, które w łatwy i szybki sposób można rozwiązać na miejscu. Bez względu na wagę zgłaszanej nieprawidłowości warto wiedzieć, że za nieudane wakacje przysługuje Ci obniżenie ceny, odszkodowanie lub zadośćuczynienie, którego wysokość zależy od kwoty ustalonej w tabeli frankfurckiej.
Oferta turystyczna – które elementy można reklamować?
Niezadowolony klient ma prawo reklamować tak naprawdę wszystkie elementy oferty turystycznej, które są niezgodne z jej opisem. Oczywiście reklamacja musi być w jakiś sposób uzasadniona i powinna dotyczyć rzeczy, która realnie obniżyła komfort pobytu. Co to takiego dokładnie? Może to być przede wszystkim zaniżony standard hotelu lub brak zawartych w umowie udogodnień. Na zdjęciu i podczas rezerwacji myśleliście, że niedługo będziecie spędzać czas w pięciogwiazdkowym hotelu z kilkoma basenami, a na miejscu czekał na Was czterogwiazdkowy budynek bez własnego basenu? Ubiegajcie się o zwrot kosztów! Ze spokojem można walczyć również wtedy, gdy podawane posiłki są złej jakości lub typ wyżywienia nie obejmuje wszystkiego, o czym była mowa. Biuro podróży może odpowiedzieć również za lot opóźniony o ponad cztery godziny.
Reklamacja – kiedy i jak ją złożyć?
Nowe prawo daje na złożenie reklamacji aż trzy lata od momentu zakończenia konkretnej imprezy turystycznej. Zrobienie tego od razu ma jednak wiele ogromnych plusów – bez problemu odnajdziesz dowody w postaci zdjęć (które zdecydowanie warto mieć i dołączyć do wniosku) i lepiej uzasadnisz swój problem. Kluczem do sukcesu jest sporządzenie przemyślanego pisma reklamacyjnego zawierającego wszystkie potrzebne dane, dokładny opis oraz wysokość żądanej rekompensaty.
Aby wyjazd na wakacje faktycznie był udany i przepełniony odpoczynkiem oraz dobrą zabawą, każdy powinien znać swoje prawa. Przed zarezerwowaniem wycieczki zawsze czytaj umowę oraz dokładnie zapoznaj się z warunkami urlopu. Tylko dzięki rozważnemu podejmowaniu decyzji można mieć pewność, że nie kupuje się tak zwanego „kota w worku” – jeśli jednak biuro zawiedzie, nie poddawaj się i złóż reklamację. Jeśli nie wiesz, jak napisać wniosek i walczyć o swoje prawa, skorzystaj z pomocy doświadczonej kancelarii.