Odmowa wejścia na pokład to coś, co wbrew pozorom zdarza się stosunkowo często. Wynika to z dość specyficznej polityki linii lotniczych, którym zależy na tym, aby samolot odleciał z kompletem pasażerów. Ale co w przypadku, gdy to właśnie Tobie przytrafi się taka sytuacja? 

Odmowa wejścia na pokład – dlaczego ma miejsce?

Jak już wcześniej zostało wspomniane, linie lotnicze mają kontrowersyjną politykę związaną z chęcią odlotu z kompletem pasażerów na pokładzie. Wobec niej przewiduje się, że nie wszyscy pasażerowie, którzy zakupili bilet zjawią się na odprawie. Taka sytuacja jest powszechnie znana jako overbooking, czyli pewnego rodzaju zabezpieczenie dla linii oraz sposób na dodatkowy zarobek. Zakładanie ilości pasażerów nie jest jednak przypadkowe – przedsiębiorstwa stosują coraz nowsze algorytmy, które mają na celu oszacowanie ilości osób, które zjawią się w samolocie. Jest to jednak sytuacja, której nie sposób przewidzieć bezbłędnie, dlatego zdarzają się sytuacje, w których to ktoś spotka się z odmową wejścia na pokład. Przewoźnik w pierwszej kolejności poszukuje chętnych do opuszczenia samolotu z własnej woli, w zamian za dodatkowe korzyści. Gdy nikt się nie zgłosi, z odmową wejścia spotkają się zazwyczaj te osoby, które najpóźniej pojawiły się na odprawie. 

Poznaj swoje prawa!

Taka sytuacja może się zdarzyć każdemu – również Tobie. Właśnie dlatego warto poznać swoje prawa związane z odmową wejścia na pokład wbrew Twojej woli. W pierwszej kolejności masz oczywiście prawo do zwrotu kosztów biletu lub do wyboru alternatywnego połączenia. To jednak nie wszystko – przysługuje Ci również odszkodowanie, którego wysokość zależy od dystansu, który samolot miał przebyć. Rekompensata może wynosić od 250 do 600 euro – najwyższa kwota dotyczy lotów przekraczających dystans 3500 km. Odmowa wejścia na pokład wiąże się również z obowiązkiem zapewnienia Ci odpowiedniej opieki przez linię lotniczą. W zależności od długości oczekiwania na kolejny lot są to bezpłatne posiłki i napoje, a w niektórych przypadkach również hotel.

Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie w przypadku odmowy wejścia do samolotu?

Pomimo wszystkich negatywnych emocji związanych z zaistniałą sytuacją, pamiętaj o tym, aby zachować wszystkie dokumenty podróży, zapisać dane lotu oraz poznać dokładną przyczynę odmowy wejścia na pokład. Oto okoliczności, w których możesz ubiegać się o odszkodowanie:

  • gdy przynajmniej jedno z lotnisk (startu lub lądowania) znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez zarejestrowanego na jej terenie przewoźnika,
  • gdy lotnisko startowe znajduje się na terenie UE, ale przewoźnik nie jest zarejestrowany na jej terenie.

Pamiętaj, aby w żadnym wypadku nie godzić się na oddanie miejsca w zamian za vouchery od linii lotniczej – gdy to zrobisz, stracisz prawo do uzyskania odszkodowania.

Odmowa wejścia do samolotu to sytuacja, która absolutnie nie powinna mieć miejsca, ponieważ zazwyczaj jest w stanie skutecznie pokrzyżować wszystkie plany wyjazdowe. Wniosek o odszkodowanie najlepiej złożyć jak najszybciej – można to wykonać pisemnie, mailowo lub poprzez formularz. Linie lotnicze mają różne zasady, dlatego nie warto zwlekać. Istnieje ryzyko, że sprawa wejdzie na drogę sądową – w tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy doświadczonej kancelarii.