Porady prawne

Turystyczny Fundusz Pomocy – najważniejsze informacje

By 14 marca 2021 14 kwietnia, 2021 No Comments

Epidemia koronawirusa odcisnęła piętno na całej gospodarce. Kryzysowe sytuacje nie ominęły także branży turystycznej, która także przechodzi trudny czas. Aby uniknąć bankructwa utworzono Turystyczny Fundusz Pomocy, który ma wspierać branżę podróżniczą. To nowa perspektywa mająca na celu zabezpieczenie i ochronę tych biznesów. Jak działa Turystyczny Fundusz Pomocy i kto może otrzymać wsparcie? Zapraszamy do przeczytania!

Czym jest Turystyczny Fundusz Pomocy? 

Turystyczny Fundusz Pomocy to w głównej mierze wsparcie dla turystów. Jego założeniem jest wypłacanie zwrotów pieniężnych Klientom za podróże, które zostały odwołane. Wypłatę na rzecz turysty, z powodu odwołanej imprezy turystycznej przez Covid-19, mogą ubiegać się biura podróży, które zaliczkę przyjęli w bezgotówkowej formie, co widnieje w odpowiednim rejestrze organizatorów turystyki. Aby uzyskać pomoc konieczne jest złożenie wniosku do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przy pomocy systemu teleinformatycznego. Należy także wskazać kwotę wpłaty oraz potwierdzić, że odstąpienie od umowy było bezpośrednio związane z pandemią i nastąpiło przed 1 października 2020 r. Obowiązkowo należy także wykazać, że podróżny nie otrzymał i nie otrzyma w przyszłości vouchera turystycznego z powodu odwołania podróży. Jest jeszcze jeden warunek, mówiący o zobowiązaniu biura podróży do zwrotu postulowanej wypłaty w 72 równych ratach do 21. dnia każdego miesiąca na rzecz Turystycznego Funduszu Zwrotów.

Co daje złożenie wniosku o TFP?

Samo złożenie wniosku do Turystycznego Funduszu Pomocy nie jest wszystkim. Ustawa przewiduje, że w ciągu tygodnia od jego złożenia, organizator podróży musi wnieść na rzecz TFP opłaty wynoszącej 7,5% łącznej wartości wszystkich wypłat o które ubiega się na podstawie wniosku, a także opłaty sięgającej 2,5% (lub 4,1% dla większego przedsiębiorcy) sumy wypłat, które chciałby otrzymać na podstawie złożonego dokumentu. Ponadto od stycznia tego roku każdy organizator ma obowiązek wpłacić składki od każdej dokonanej rezerwacji na rzecz TFP.

W czym pomaga TFP?

Turystyczny Fundusz Pomocy, jak sama jego nazwa wskazuje, ma pomóc ustabilizować rynek podróżniczy. Ponadto jego celem jest danie pewności podróżującym, że w sytuacji zakazu przemieszczania się z powodu wirusa, będą mogli otrzymać należną finansową rekompensatę. Wpłacane składki na rzecz Funduszu mają być zabezpieczeniem odwołanych imprez turystycznych oraz pomocą dla biur podróży. Głównym planem jest efektywne przeciwdziałanie wystąpieniu w przyszłości kryzysowych sytuacji, które związane są z pandemią Covid-19 – na przykład niewypłacalności – oraz ukazać aktywne wspieranie turystyki.

Wsparcie Turystycznego Funduszu Pomocy to rozwiązanie przynoszące korzyść nie tylko biurom podróży, ale także turystom. Eksperci przewidują, że plan ten zapobiegnie kryzysowym sytuacjom w przyszłości branży podróżniczej, która przez pandemię Covid-19, stoi pod wielkim znakiem zapytania. Kolejne miesiące pokażą, czy takie rozwiązanie się sprawdza, czy jednak należy wprowadzić jego modyfikacje.