Zgubienie lub zniszczenie bagażu w czasie lotów nie należy do wyjątkowych sytuacji. Często linie lotnicze próbują pozbyć się odpowiedzialności za zaistniały problem lub proponują rozwiązania przynoszące stratą pasażerowi. Prawnie jednak, na gruncie międzynarodowym, uregulowany został schemat postępowania w tego typu przypadkach.
Jakie uszkodzenia podlegają reklamacji?
Nie każde zauważone przez nas uszkodzenie walizki zostanie uznane przez linie lotnicze. Widoczne muszą być mocne wgniecenia, kwalifikują się także połamane nóżki, urwane rączki i rozprute zamki. Wyrządzoną szkodę najlepiej jest zgłosić od razu w Biurze Zaginionego Bagażu, na międzynarodowych lotniskach oznaczonego zazwyczaj jako Lost Luggage, chociaż zgodnie z prawem mamy ma to do 7 dni. Warto jest mieć przy sobie rachunek za walizkę, ponieważ w innym przypadku odszkodowanie naliczane jest na podstawie wagi bagażu. Przewoźnik może nam zaproponować wydanie nowej torby podróżnej lub pokryć pokryć koszt zniszczonej, lecz często kwota wydana nam przez firmę nie jest równomierna z tą, którą zapłaciliśmy za walizkę w sklepie. Za wartościowe rzeczy jak chociażby biżuteria, cenne instrumenty lub też sprzęt elektroniczny, czyli tak zwany bagaż specjalny linie lotnicze nie biorą odpowiedzialności, dlatego nie możemy domagać się odszkodowania w momencie ich uszkodzenia. Wówczas najlepiej jest mieć je przy sobie, lub jeśli nie ma takiej możliwości wykupić dodatkowe ubezpieczenie.
Zgubiony bagaż – co zrobić
Jeśli nasza torba podróżna nie pojawi się na taśmach w strefie przeznaczonej do jego odbioru pierwszą rzeczą, która musimy wykonać to udać się do wcześniej wspomnianego Biura Zaginionego Bagażu. Powinniśmy mieć wtedy przy sobie odcinek karty pokładowej, który wydany został nam w czasie odprawy, kwitek świadczący o tym, że bagaż został nadany oraz dokument tożsamości. Spisany zostaje wtedy protokół PIR, dzięki któremu nasza walizka zostaje namierzona. Koszt jej dostarczenia do nas powinny ponieść linie lotnicze. Mamy także prawo domagać się pomocy od przewoźnika w związku z zakupem najpotrzebniejszych rzeczy, których zostaliśmy pozbawieni w wyniku zgubienia lub opóźnienia bagażu. Istotne jest zatrzymanie rachunków dokumentująca poniesione przez nas koszty.
Odszkodowanie za zgubiony lub uszkodzony bagaż
Podczas starania się o odszkodowanie za straty, jakie ponieśliśmy przez przewoźnika w wyniku problemów z naszym bagażem bardzo ważne jest przestrzeganie wszystkich narzuconych nam przez prawo terminów. Górna granica odpowiedzialności linii lotniczych do 1131 SDR, czyli ok. 5937,75 zł. W przypadku zagubienia naszej torby podróżniczej na złożenie reklamacji mamy 21 dni od momentu, kiedy otrzymaliśmy ją z powrotem. Pismo o odszkodowanie zazwyczaj składa się poprzez formularze na stronach przewoźnika, jeśli jednak linie lotnicze nie zareagują mamy prawo udać się do oddziału Europejskiego Centrum Konsumenckiego na terenie naszego kraju. Schemat postępowania uregulowany został przez Konwencję Montrealską z 1999 roku, a także Rozporządzenie (WE) nr 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 maja 2002 roku.
W momencie, kiedy pojawią się problemy z naszym bagażem należy jak najszybciej reagować, ponieważ linie lotnicze często biorą pod uwagę moment zgłoszenia szkody w czasie rozpatrywania reklamacji. Szczególnie ważne jest, aby uważać w czasie przesiadek, ponieważ to wtedy generuje się najwięcej kłopotów.