Długo wyczekiwany urlop, mimo że związany z pełnym relaksem i choć chwilowym zapomnieniu o zawodowych obowiązkach, czasami kojarzy się także ze stresem. Tym bardziej w obecnej sytuacji, kiedy dopiero co zostały otwarte granice po niedawnym niebezpieczeństwie epidemiologicznym nie wiadomo czego można się spodziewać. Co zrobić w sytuacji, kiedy mamy problemy z powrotem z urlopu? Jakie w takim przypadku są obowiązki biura podróży? Zapraszamy do lektury!

Problem z powrotem z powodu epidemii

W sytuacji pojawienia się nowego ogniska epidemii w kraju, w którym aktualnie przebywamy na wakacjach, może się zdarzyć, że wszystkie loty zostaną wstrzymane. Co zrobić w takiej sytuacji? Musimy pamiętać, że w takim przypadku biuro podróży ma obowiązek zapewnić swoim klientom zakwaterowanie przez 3 kolejne noce na swój koszt. Jeśli po upływie tego czasu nadal nie mamy możliwości powrotu do naszego kraju, wtedy przeważnie firma podróżnicza udziela hotelom, w których zatrzymali się klienci gwarancję płatności. W sytuacji kryzysowej biuro podróży jest zobowiązane udzielić podróżującym odpowiedniej pomocy. Szczególnie ma obowiązek udzielać na bieżąco informacji na temat świadczeń zdrowotnych oraz komunikatów od lokalnych władz, a także zapewnić pomoc odpowiedniego konsulatu w danym kraju.

Problem z lotem powrotnym

W przypadku, gdy biuro nie wykonuje ważnych turystycznych usług, które były zapisane w umowie, ma ono obowiązek zapewnić świadczenia zastępcze, za które klienci nie będą musieli ponosić żadnych dodatkowych kosztów nieprzewidzianych w umowie. Tym przepisem objęty jest także lot powrotny do kraju. W przypadku, gdy samolot został odwołany, ma spore opóźnienie lub z wielu innych przyczyn nie jest możliwy planowany powrót biuro podróży ma obowiązek zapewnić swoim klientom świadczenie zastępcze, które w tym przypadku może obejmować transport drogą lądową lub morską – pociągiem, autokarem lub promem. Mimo spełnienia wszystkich obowiązków przez firmę podróżniczą, klient nadal ma prawo ubiegać się o rekompensatę za wszelkie niedogodności.

Bankructwo biura podróży

A co zrobić w sytuacji, kiedy w czasie wypoczynku biuro podróży ogłosi upadłość?  W takim przypadku warto mieć na uwadze, że każda firma podróżnicza nie może funkcjonować bez odpowiedniej umowy z marszałkiem województwa, która zapewnia klientom objęcie odpowiednią polisą w sytuacji bankructwa firmy. Jeżeli taki przypadek będzie miał miejsce, wtedy marszałek uruchamia finansowe zabezpieczenie zakwaterowania i powrotu klientów danego biura podróży. Niekiedy taka pomoc umniejsza możliwe późniejsze odszkodowanie uzyskane od ubezpieczyciela. Swoje roszczenia można zgłaszać nawet do 12 miesięcy po ogłoszeniu upadłości przez biuro podróży, dlatego też wypłata ewentualnego odszkodowania może się bardzo opóźnić.

Problemy z powrotem z wymarzonych wakacji są bardzo stresujące. Różne losowe sytuacje, które zakłócają zaplanowany urlop związane są z poczuciem niepewności oraz zdenerwowaniem. Warto pamiętać, że umowa z biurem podróży gwarantuje nam niezbędną pomoc ze strony firmy podróżniczej, która ma obowiązek zapewnić nam niezbędne świadczenia oraz powrót do domu.